100 jaar Hilversum Mediastad
Een eeuw in het teken van de omroep
Peter Schavemaker
Klik voor alle titels van deze auteur
Het boek 100 jaar Hilversum Mediastad vertelt in details het verhaal hoe Hilversum, ooit een rustig tuin- en weversdorp, vanaf 1918 veranderde in het middelpunt van de Nederlandse omroepgeschiedenis. Sommige details worden voor het eerst gepubliceerd.
Bij de Hilversumse burgemeester Reijmer zorgde de komst van de omroep destijds nog voor grote angst. In 1927 zei hij: ‘De toekomst zal moeten leren of en in hoeverre uitbreiding van deze industrie voor gemeente Hilversum een onverdeeld gemeentebelang is te noemen.’ Honderd jaar later is Hilversum de Mediastad van Nederland waar 12.000 mensen werken in de creatieve industrie bij zo’n 1700 bedrijven.
Het boek kijkt ook vooruit hoe Hilversum mediastad kan blijven in de toekomst binnen het huidige, snel veranderende medialandschap. In het boek komen sleutelfiguren aan het woord: (oud-)politici en (voormalige) omroepmedewerkers, maar ook inwoners van Hilversum, winkeliers en bedrijven.
Op woensdagmiddag 14 februari werd het boek 100 jaar Hilversum Mediastad van Peter Schavemaker gepresenteerd in Beeld en Geluid in Hilversum.
Op het videoverslag van Nils Blom zijn na het welkomstwoord van museumdirecteur Ineke Middag de drie voorlezende presentatoren Edvard Niessing, Hans Schiffers en Margreet Spijker te zien en de overhandiging van de twee eerste exemplaren van oud-burgemeester Jeltien Kraaijeveld-Wouters en Joost den Draaijer alias Willem van Kooten.
Prijs: € 24,99
ISBN: 978 90 5429 427 6
Uitvoering: Gebrocheerd, 416 pagina's
Rubriek(en):
Diversen Geschiedenis Interviews Non‑fictie Nieuwe titel