Maria Adolfsson - Stormwaarschuwing
Stefan Ahnhem - Motief X
Stefan Ahnhem - 18 graden onder nul
Stefan Ahnhem - Negen
Stefan Ahnhem - Zonder gezicht
Hanny Alders - De kopiist
Hanny Alders - De volmaakte ketter
Hanny Alders - Non nobis – Ondergang van de Tempelorde
Johan Andersen - Zonder genade
Peter Andriesse - Claire Obscure
Reggie Baay - Het lied van de goden
Wim Bax - Hou het stil
Werner van den Belt en Bob Hardus - De schilders van de Duin- en Bollenstreek
Roland Bergeys - Blindelings
Sarah Blau - De anderen
Sara Blædel - Het meisje onder de boom
Cilla & Rolf Börjlind - Bevroren goud
Eric de Brabander - Het geluid van naderend onweer
Manon van den Brekel - Massa-executies op Sulawesi
Jan Brokken - De tuinen van Buitenzorg
Robert Bryndza - Kate Marshall 1 - Zonder gezicht
Robert Bryndza - Kate Marshall 2 - Schaduwland
José Buschman - Couperus in de Oriënt
Andrea Camilleri - De methode Catalanotti
Andrea Camilleri - De vorm van water
Rob Chrispijn & Herman van Veen - Bevrijdingskind
Michael Connelly - Een gewaarschuwd man
Will Dean - Tuva 1 – De jacht
Matthias M.R. Declercq - De ontdekking van Urk
Adriaan van Dis - Adje doet heel druk
Adriaan van Dis - KliFi - Woede in de republiek Nederland
Jessica Durlacher - De Stem
Friedrich Dürrenmatt - Justitia
Lotta Elstad - Ik weiger na te denken
Pascal Engman - Vanessa Frank 2 – Femicide
Svea Ersson - Hej Denemarken
Jon Fosse - Ik is een ander – Septologie III-V
Tina Frennstedt - Countdown
Philip & Lili Freriks - Les chats de Lili – De katten van Lili
Randi Fuglehaug - Vrije val – Deel 1 Fjordenreeks
Robert Galbraith - Kwaad bloed
Eva García Sáenz de Urturi - De heren van de tijd
Melle Garschagen - Stem van het Britse Volk
Ko van Geemert - Verstoten uit het paradijs
Tove Gerge - De jongen
John Grisham - De storm
Jan Guillou - De tweede doodzonde
Yuval Noah Harari - 21 lessen voor de 21ste eeuw
Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley
Patricia Highsmith - Stille wateren
Loes den Hollander - Wacht maar af
Christoffer Holst - Bloedrode midzomeravond
Jørn Lier Horst - De Katharine-code
Jørn Lier Horst en Thomas Enger - Rookgordijn
Arnaldur Indridason - Boven water
Susanne Jansson - Winterwater
Gaila Jehoel - Het culturele netwerk van Jan van Scorel
Jonas Jonasson - Zoete zoete wraak bv
Ragnar Jónasson - Inktzwart
Marjoleine Kars - Bloed in de rivier
Lars Kepler - Spiegelman
Stephen King - Later
Ariën Knibbe - Het verzwegen verbond
Rudy Kousbroek - Het Oostindisch kampsyndroom
​​​​​​​Arlette Kouwenhoven - Van Elburg tot Deshima - Zes eeuwen familie Feith
Tessa Leuwsha - Plantage Wildlust
Marja Lunde - Het einde van de oceaan
Dumani Mandela - Op de vlucht voor apartheid
Cynthia Mc Leod - Hoe duur was de suiker?
Deon Meyer - Bennie Griessel 7 - Donkerdrif
Johanna Mo - De nachtegaal
Peter Mohlin & Peter Nyström - Het laatste leven
Rob Nieuwenhuys - Oost-Indische spiegel
Willem Nijholt - Een ongeduldig verlangen. Herinneringen
Sofi Oksanen - Het hondenpark
Mariska Overman - Noorderlicht
Nathalie Pagie - Helsinki
Bodil de la Parra - Het verbrande huis
Karolina Ramqvist - De berenvrouw
Rudie van Rensburg - Klem
David Van Reybrouck - Revolusi
Ane Riel - Beest
Ian Rankin - Een web van leugens
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 1 - Berouw
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 2 - Jaloezie
Max Seeck - De trouwe lezer
Hubert Smeets - Een wonderbaarlijk politicus – Hans van Mierlo, 1931-2010
Paul Christiaan Smis - Harald - Een historische novelle
Dag Solstad - Roman 11, boek 18
Gunnar Staalesen - Gevallen engelen
Gunnar Staalesen - Zwarte schapen
Geir Tangen - Dodemanstango
Geir Tangen - Hartenbreker
Anneloes Timmerije - De mannen van Maria
Rose Tremain - Eilanden van genade
C.J. Tudor - De anderen
Hans Vervoort - Zo tedere schade…
Bas Veth - Het leven in Nederlandsch-Indië in 1900
Jacob Vis - Tandem
Pauline Vijverberg - De achtste zonnebloemen
Diederik van Vleuten - Daar werd wat groots verricht
Simone van der Vlugt - De kaasfabriek
Katherine Webb - De verdwijning
Auke van der Woud - Het landschap - De mensen

Conserve's Leessite

Boekbesprekingen en leestips


De getalenteerde meneer Ripley - Patricia Highsmith

Bij Ripley raakte Highsmith haar conventionele gevoel voor goed en kwaad kwijt

Gepassioneerde thriller: spannend en onderhoudend

De reeks rondom Tom Ripley van Patricia Highsmith, de ‘Queen of Suspense’ is befaamd. In dit eerste deel leeft Tom van de hand in de tand en bedriegt in het klein. Hij schrijft brieven naar mensen die hun boekhouding niet nauwgezet bijhouden en doet alsof hij namens de Belastingdienst handelt. Op een goede dag wordt hij gevolgd. Hij probeert deze man te ontlopen, maar ziet hem dan in Raouls Bar, waar de man hem aanspreekt. Het is de kapitaalkrachtige industrieel Herbert Greenleaf, die van kennissen gehoord heeft dat Tom zijn zoon Richard (Dickie) goed kent. Dickie zit in Italië,, heeft er zijn eigen huis en komt goed rond van zijn 500 dollar per maand die hij per cheque van zijn vader krijgt. Greenleaf wil dat Dickie thuiskomt, om hem op te volgen op de scheepswerf en omdat zijn vrouw ernstig ziek is (ze heeft leukemie).

Tom wordt erop uitgestuurd om Dickie te verleiden naar huis te komen. Hij reist met de boot naar Europa, neemt vanuit Parijs de trein naar Rome en Napels om naar Mongibello te gaan waar Dickie woont. De Vesuvius ligt praktisch om de hoek.

Hij koopt een zwembroek en loopt het strand op waar hij Dickie samen met de Amerikaanse Marge ziet liggen. Dickie is al bruingebrand. Hij heeft daar een goed leventje met een huishoudster voor lunch en diner. Tom is een welkome vriend. Samen met hem maakt hij uitstapjes, zoals diep in de nacht vanuit Napels naar Rome. Vrijwel iedere dag gaan ze ’s morgens naar het strand. Dickie vermaakt zich door ‘s middags veel te schilderen. Marge is niet zo gelukkig met de komst van Tom. Die haalt zo nu en dan de post als hij open is voor of na siësta. Een man doet hen in een bar een voorstel om in doodskisten te liggen tot Parijs voor 200.000 lire als deel van een drugszending. In een van de kisten moet een echte dode liggen. Ze maken deel uit van dat vervoer. Dickie vertrouwt het niet en zegt dat de man ook een echte oplichter is,

Als ze in San Remo zijn voor een korte vakantie bedenkt Tom dat wanneer hij Dickie vermoordt hij zijn huis in beslag kan nemen, het leventje van Dickie kan voortzetten en de cheques van zijn vader kan innen. Hij moet alleen Marge een smoes vertellen dat Dickie nog in Rome zit en daar voorlopig zal blijven. Op het boottochtje vanuit San Remo slaat hij Dickie net zo lang met roeiriemen tot hij geen teken van leven meer geeft en gooit hem overboord, verzwaard met een blok beton. De bebloede kleren van Dickie gooit hij als hij met de trein reist buiten het station in een vuilnisbak. Marge is inderdaad verbaasd dat hij alleen terugkomt en vraagt hoelang hij nog zal blijven.

Kort, zegt hij, dan gaat hij vermoedelijk weer terug naar Rome. Daar huurt hij een appartement en leidt zijn eigen leven, onderbroken door uitstapjes. Op een bepaald moment, net voordat hij besluit uit veiligheid naar Sicilië te gaan, komt een Amerikaanse vriend van Dickie, Freddie Miles, bij hem langs, die hem herkent wanneer hij ontdekt dat Tom de identiteit van Dickie heeft aangenomen. Om dat de politie al eerder navorsingen heeft gedaan besluit Tom Freddie met een asbak op zijn hoofd te vermoorden. Doet alsof er een dronkemansscéne heeft plaatsgevonden in zijn flat met veel drank op en volle asbakken. En ontdoet zich van het lichaam van Freddie. Als het ’s avonds rustig is sleept hij het mee in Freddies auto. Het lijkt of hij wel een excursie maakt door het oude Rome. Via de Via Veneta naar de Piazza Venetia, langs het Colosseum richting de Via Appia Antica. En legt zijn lichaam daar ergens. Liefst bij een mooie graftombe, een sfeervolle rustplek. Tot achter een laatste boom en de ruïne van een graftombe. Onder het rijden veegt hij de buitenkant van het portier af, beducht voor vingerafdrukken met zijn gehandschoende hand.

Dan volgt een kat en muisspel met de politie. Want een vermoorde Amerikaan zorgt voor veel aandacht in de media. Hij belooft contact met de Romeinse politie te houden en geeft de naam van hotel Palma op in Palermo. Na de berichtgeving in de kranten over de gedode Freddie, die de volgende dag al wordt gevonden, brieven van de bank die doorheeft dat de handtekening voor cheques van Dickie vervalt is en berichten over de vondst van een gezonken boot in San Remo, bezoekt hij voor het laatst de American Express-afdeling van Napels, waar hij altijd kwam voor cheques. En reist naar Noord-Italië waar hij een goedkoop hotel neemt in Venetië. Als blijkt dat de politie naarstig op zoek is naar Tom Ripley meldt hij zich en twee politiemensen – dezelfde Tenente (luitenant) Roverini uit Rome met assistent – komen nog dezelfde avond met hem praten. De politie accepteert zijn verhaal en dat geeft hem veel rust. Marge is haar pogingen om Dickie te bereiken zat en vertrekt naar de VS na een kort bezoek aan Kate in München. Gelukkig geeft Tom niet toe aan zijn neiging om de bemoeizieke Marge het donkere water van Venetië in te duwen, want dat zou dan zijn derde moord zijn.

Totdat hij zich afvraagt wat er gebeurt met de erfenis van Dickie. Als hij een envelop verzint waarin geschreven staat dat hij pas na enkele maanden geopend mag worden. In de envelop moet een door Dickie getekend testament zitten waarin hij hem zijn inkomen en geld nalaat. Dat is pas een idee! Maar hoe zal Dickie’s vader reageren?

De grootste schok krijgt Tom, die net wil vertrekken naar Griekenland, als hij leest in de kranten dat de koffers met kleren en de doeken van enkele schilderijen van Dickie Greenleaf zijn gevonden. Maar ook zijn paspoort. Men vermoedt dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Tom is bang dat zijn vingerafdrukken op de koffers of spullen zitten. Hij verwacht dat hij aangehouden zal worden voordat hij aan boord gaat van het schip, maar de inscheping verloopt probleemloos. Enig houvast heeft hij aan boord als hij de oudere Engelse vrouw Cartwright begeleidt op het dek omdat ze slecht ter been is en verlost zo haar dochter van haar dagelijkse hulp. Nadat hij de oude vrouw gedag heeft gezegd ziet hij bij aankomst in de Griekse havenstad Piraeus vier politieagenten die vermoedelijk hem op staan te wachten. Vermoedelijk om hem te arresteren. Tom staat te trillen op zijn benen als hij de boot verlaat.

Het is de zinderende spanning die Highsmith oproept. Toen ze dit eerste deel van de Thom Ripley-reeks schreef, was ze er zo van in de ban dat ze ‘het gevoel voor goed en kwaad’ helemaal kwijt was, vertelde ze later. Met andere woorden: ze voelde zich niet langer gebonden aan het conventionele verhaal. Maar los van de uitkomst wat Tom nog kan overkomen leest het verhaal als een lange spannende en onderhoudende thriller, die je moeilijk kunt laten liggen tot het einde.

De auteur

Patricia Highsmith (Fort Worth Texas, VS, 1921 – Locarno, Zwitserland, 1995) groeide op in New York. Ze was de auteur van ruim twintig romans waaronder Vreemden in de trein, Carol of de prijs van zout en de Tom Ripley-reeks. Haar boeken zijn in meer dan twintig talen vertaald en veelvuldig verfilmd, onder meer door Alfred Hitchcock.

Patricia Highsmith – De getalenteerde meneer Ripley – Tom Ripley, de ultieme bad boy-sociopaat (verschenen in 1955 als The Talented Mr Ripley bij Coward-McCann in New York), vertaald uit het Engels door Jean A. Schalekamp, in 2020 herzien door Jan de Wijer, ISBN 978 90 295 4311 8, De Arbeiderspers, € 20,00, januari 2021

Patricia Highsmith
Uitgeverij Conserve


Sinds 1 januari 2019 is een gedeelte van het fonds onderdeel van Singel Uitgeverijen, Weteringschans 259, 1017 XJ Amsterdam.

Kantooradres:
Tureluur 12, 1873 JW Groet (gem. Bergen)
telefoon: 072 - 509 3693
info@conserve.nl

KvK: 37051556

ABN AMRO
IBAN NL54 ABNA 0438 7594 94

Algemene Voorwaarden

Distributie:


Regiotitels: Conserve en Goud van Oud bij Depot Compact Centraal Boekhuis en bij www.conserve.nl

Uitgevers Conserve:
Ingrid en Kees de Bakker

Aanbieden manuscript


Singel Uitgeverijen heeft ervoor gekozen geen ongevraagde manuscript-inzendingen meer aan te nemen. Hierover kan niet worden gecorrespondeerd.

Graag maken wij u attent op de mogelijkheid om uw manuscript zélf uit te geven via het digitale self-publishingplatform Brave New Books. Via dit platform kunnen alle auteurs in spe hun boek publiceren en verkopen – en alle genres zijn welkom.

Wilt u meer informatie? Kijk dan op www.bravenewbooks.nl.

Vermelde boekprijzen zijn inclusief BTW, exclusief verzendkosten - Bij bestellingen boven € 19,99 is de verzending gratis, behalve voor zendingen naar het buitenland.
Prijswijzigingen en tikfouten voorbehouden - © 2021 - Uitgeverij Conserve - Website door Netweters