Maria Adolfsson - Stormwaarschuwing
Stefan Ahnhem - Motief X
Stefan Ahnhem - 18 graden onder nul
Stefan Ahnhem - Negen
Stefan Ahnhem - Zonder gezicht
Hanny Alders - De kopiist
Hanny Alders - De volmaakte ketter
Hanny Alders - Non nobis – Ondergang van de Tempelorde
Johan Andersen - Zonder genade
Peter Andriesse - Claire Obscure
Reggie Baay - Het lied van de goden
Wim Bax - Hou het stil
Werner van den Belt en Bob Hardus - De schilders van de Duin- en Bollenstreek
Roland Bergeys - Blindelings
Sarah Blau - De anderen
Sara Blædel - Het meisje onder de boom
Cilla & Rolf Börjlind - Bevroren goud
Eric de Brabander - Het geluid van naderend onweer
Manon van den Brekel - Massa-executies op Sulawesi
Jan Brokken - De tuinen van Buitenzorg
Robert Bryndza - Kate Marshall 1 - Zonder gezicht
Robert Bryndza - Kate Marshall 2 - Schaduwland
José Buschman - Couperus in de Oriënt
Andrea Camilleri - De methode Catalanotti
Andrea Camilleri - De vorm van water
Rob Chrispijn & Herman van Veen - Bevrijdingskind
Michael Connelly - Een gewaarschuwd man
Will Dean - Tuva 1 – De jacht
Matthias M.R. Declercq - De ontdekking van Urk
Adriaan van Dis - Adje doet heel druk
Adriaan van Dis - KliFi - Woede in de republiek Nederland
Jessica Durlacher - De Stem
Friedrich Dürrenmatt - Justitia
Lotta Elstad - Ik weiger na te denken
Pascal Engman - Vanessa Frank 2 – Femicide
Svea Ersson - Hej Denemarken
Jon Fosse - Ik is een ander – Septologie III-V
Tina Frennstedt - Countdown
Philip & Lili Freriks - Les chats de Lili – De katten van Lili
Randi Fuglehaug - Vrije val – Deel 1 Fjordenreeks
Robert Galbraith - Kwaad bloed
Eva García Sáenz de Urturi - De heren van de tijd
Melle Garschagen - Stem van het Britse Volk
Ko van Geemert - Verstoten uit het paradijs
Tove Gerge - De jongen
John Grisham - De storm
Jan Guillou - De tweede doodzonde
Yuval Noah Harari - 21 lessen voor de 21ste eeuw
Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley
Patricia Highsmith - Stille wateren
Loes den Hollander - Wacht maar af
Christoffer Holst - Bloedrode midzomeravond
Jørn Lier Horst - De Katharine-code
Jørn Lier Horst en Thomas Enger - Rookgordijn
Arnaldur Indridason - Boven water
Susanne Jansson - Winterwater
Gaila Jehoel - Het culturele netwerk van Jan van Scorel
Jonas Jonasson - Zoete zoete wraak bv
Ragnar Jónasson - Inktzwart
Marjoleine Kars - Bloed in de rivier
Lars Kepler - Spiegelman
Stephen King - Later
Ariën Knibbe - Het verzwegen verbond
Rudy Kousbroek - Het Oostindisch kampsyndroom
​​​​​​​Arlette Kouwenhoven - Van Elburg tot Deshima - Zes eeuwen familie Feith
Tessa Leuwsha - Plantage Wildlust
Marja Lunde - Het einde van de oceaan
Dumani Mandela - Op de vlucht voor apartheid
Cynthia Mc Leod - Hoe duur was de suiker?
Deon Meyer - Bennie Griessel 7 - Donkerdrif
Johanna Mo - De nachtegaal
Peter Mohlin & Peter Nyström - Het laatste leven
Rob Nieuwenhuys - Oost-Indische spiegel
Willem Nijholt - Een ongeduldig verlangen. Herinneringen
Sofi Oksanen - Het hondenpark
Mariska Overman - Noorderlicht
Nathalie Pagie - Helsinki
Bodil de la Parra - Het verbrande huis
Karolina Ramqvist - De berenvrouw
Rudie van Rensburg - Klem
David Van Reybrouck - Revolusi
Ane Riel - Beest
Ian Rankin - Een web van leugens
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 1 - Berouw
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 2 - Jaloezie
Max Seeck - De trouwe lezer
Hubert Smeets - Een wonderbaarlijk politicus – Hans van Mierlo, 1931-2010
Paul Christiaan Smis - Harald - Een historische novelle
Dag Solstad - Roman 11, boek 18
Gunnar Staalesen - Gevallen engelen
Gunnar Staalesen - Zwarte schapen
Geir Tangen - Dodemanstango
Geir Tangen - Hartenbreker
Anneloes Timmerije - De mannen van Maria
Rose Tremain - Eilanden van genade
C.J. Tudor - De anderen
Hans Vervoort - Zo tedere schade…
Bas Veth - Het leven in Nederlandsch-Indië in 1900
Jacob Vis - Tandem
Pauline Vijverberg - De achtste zonnebloemen
Diederik van Vleuten - Daar werd wat groots verricht
Simone van der Vlugt - De kaasfabriek
Katherine Webb - De verdwijning
Auke van der Woud - Het landschap - De mensen

Conserve's Leessite

Boekbesprekingen en leestips


De kaasfabriek - Simone van der Vlugt

Moderne roman in ouderwetse verpakking

De kaasfabriek ‘De Purmer’ is oorsprong van het verhaal en bindend element in een complex geheel

De titel De kaasfabriek riep geen hoge verwachtingen bij me op. Zou dit niet een saaie roman opleveren over kaasproductie, over rammelende melkbussen en stugge leveranciers die over een cent vallen, over harde maar eentonige arbeid, over melk en wrongel, over mannen met shovels van handen in een kaaspakhuis, omgeven door de indringende geur van honderden rijpende kazen? Mijn vermoeden is volledig door Simone van der Vlugt teniet gedaan.

De personen die de schrijfster op een heel vanzelfsprekende manier het boek laat binnenkomen, zijn allemaal verbonden met de fabriek, maar de fabriek zelf speelt eigenlijk maar een ondergeschikte rol. Hij is wel de oorsprong en het verbindend element van het verhaal, als de kern in een zenuwcel. Hoe die verbindingen lopen, is heel inventief bedacht, maar als je die gaat uitleggen riskeer je het gevaar van spoiling.

Daarnaast spelen ook allerlei ontwikkelingen een rol die het eind van de negentiende eeuw markeren. Het eerste deel van deze historische roman speelt in 1892. De adellijke Lydia Oorthuys neemt na de dood van haar ouders het initiatief om niet als rijke onbenullige wees verder door het leven te gaan, maar om samen met de alleenstaande boer Huib Minnes een kaasfabriek (de Purmer) te beginnen. Een waagstuk: hij de dagelijkse leiding, zij de financiële ‘input’. Lydia: ‘Hij mag dan een man zijn, hij heeft net zo goed hulp nodig.’ En dat In een tijd dat emancipatie in Nederland nog uitgevonden moest worden.

Behalve een florerende kaasfabriek krijgt hun samenwerking al gauw het karakter van een romance en Lydia raakt zwanger, waarna meteen ontwikkeling twee om de hoek komt kijken: ze twijfelt over een abortus. En dat in een tijd waarin vrouwen nog als tweederangsburgers werden beschouwd, wezens die zelf geen beslissingen mochten nemen buiten hun echtgenoot om. Standsverschil (adellijke dame en boer, maar een aardige boer) verhindert een huwelijk. Lydia besluit het kind te houden.

Deel 2 begint in 1913. Dochter Nora, bij wie zelfstandigheid door haar moeder Lydia met de paplepel is ingegoten, trouwt met de Antwerpenaar Ralph. Tijdens hun vlucht voor de Duitsers leert zij een andere Ralph kennen, waardoor ze weigert hem te volgen op zijn vlucht naar Engeland. Ze besluit te scheiden.

Het opvoeren van de Eerste Wereldoorlog is voor het bereiken van het nodige effect jammer. De thema’s en ontwikkelingen die Van der Vlugt in dit boek aan de orde stelt, hebben geen directe relatie met die oorlog. Die hadden ook in minder gruwelijke omstandigheden interessant kunnen zijn. Aan de andere kant zijn er een paar mooie momenten, waar menselijkheid te midden van oorlogsgeweld onverwacht zichtbaar wordt. En het waren de woorden van W.F. Hermans (diens eerste roman heette overigens Conserve), dat je in oorlogstijd en chaos des mensens ware aard kunt zien.

In De kaasfabriek komt de geschiedenis voorbij, maar het etiket historische roman laat een beetje los. Slechts ten dele is het verhaal gebaseerd op historische figuren en ontwikkelingen, blijkt uit het nawoord en de bronnenlijst. Zoals gezegd: emancipatie, abortus, geaardheid, standenmaatschappij, maar ook de stoommachine, röntgenfoto’s voor de diagnose, industrialisatie, alles komt ter sprake in een logisch verband.

Simone van der Vlugt schuwt echter, en helaas niet af en toe, het gebruik van zinnen die zo in een ouderwets kasteelromannetje passen. Nooit ga je rechtop zitten door een onverwachte zin of een prikkelende beeldspraak. Veel dialogen lijken op een voor te lezen script. De kaasfabriek is een interessant bouwsel dat vraagt om een steviger stijl en redactie. Nu is het boek een prachtig cadeau, maar de verpakking kan veel beter.

Dick de Scally

 

De auteur

De schrijverscarrière van Simone van der Vlugt (Hoorn, 1966) omspant zo’n 25 jaar en enkele tientallen boeken. Op haar lijst met werken staan thrillers, historische romans en (samen met haar man Wim van der Vlugt) reisboeken, bijvoorbeeld over Portugal. Haar boeken zijn vele malen bekroond en ook in het buitenland bestaat grote belangstelling. Vooral het recente Nachtblauw, een roman over de ontstaansgeschiedenis van Delfts blauw, is een groot succes. Simone heeft twee kinderen en woont in Alkmaar.

Simone van der Vlugt : De kaasfabriek, uitgeverij. Ambo/Anthos, Amsterdam, ISBN 978 90 2635163 1, 395 bladzijden, gebonden € 22,99, augustus 2020.

Simone van der Vlugt
Uitgeverij Conserve


Sinds 1 januari 2019 is een gedeelte van het fonds onderdeel van Singel Uitgeverijen, Weteringschans 259, 1017 XJ Amsterdam.

Kantooradres:
Tureluur 12, 1873 JW Groet (gem. Bergen)
telefoon: 072 - 509 3693
info@conserve.nl

KvK: 37051556

ABN AMRO
IBAN NL54 ABNA 0438 7594 94

Algemene Voorwaarden

Distributie:


Regiotitels: Conserve en Goud van Oud bij Depot Compact Centraal Boekhuis en bij www.conserve.nl

Uitgevers Conserve:
Ingrid en Kees de Bakker

Aanbieden manuscript


Singel Uitgeverijen heeft ervoor gekozen geen ongevraagde manuscript-inzendingen meer aan te nemen. Hierover kan niet worden gecorrespondeerd.

Graag maken wij u attent op de mogelijkheid om uw manuscript zélf uit te geven via het digitale self-publishingplatform Brave New Books. Via dit platform kunnen alle auteurs in spe hun boek publiceren en verkopen – en alle genres zijn welkom.

Wilt u meer informatie? Kijk dan op www.bravenewbooks.nl.

Vermelde boekprijzen zijn inclusief BTW, exclusief verzendkosten - Bij bestellingen boven € 19,99 is de verzending gratis, behalve voor zendingen naar het buitenland.
Prijswijzigingen en tikfouten voorbehouden - © 2021 - Uitgeverij Conserve - Website door Netweters