Maria Adolfsson - Stormwaarschuwing
Stefan Ahnhem - Motief X
Stefan Ahnhem - 18 graden onder nul
Stefan Ahnhem - Negen
Stefan Ahnhem - Zonder gezicht
Hanny Alders - De kopiist
Hanny Alders - De volmaakte ketter
Hanny Alders - Non nobis – Ondergang van de Tempelorde
Johan Andersen - Zonder genade
Peter Andriesse - Claire Obscure
Reggie Baay - Het lied van de goden
Wim Bax - Hou het stil
Werner van den Belt en Bob Hardus - De schilders van de Duin- en Bollenstreek
Roland Bergeys - Blindelings
Sarah Blau - De anderen
Sara Blædel - Het meisje onder de boom
Cilla & Rolf Börjlind - Bevroren goud
Eric de Brabander - Het geluid van naderend onweer
Manon van den Brekel - Massa-executies op Sulawesi
Jan Brokken - De tuinen van Buitenzorg
Robert Bryndza - Kate Marshall 1 - Zonder gezicht
Robert Bryndza - Kate Marshall 2 - Schaduwland
José Buschman - Couperus in de Oriënt
Andrea Camilleri - De methode Catalanotti
Andrea Camilleri - De vorm van water
Rob Chrispijn & Herman van Veen - Bevrijdingskind
Michael Connelly - Een gewaarschuwd man
Will Dean - Tuva 1 – De jacht
Matthias M.R. Declercq - De ontdekking van Urk
Adriaan van Dis - Adje doet heel druk
Adriaan van Dis - KliFi - Woede in de republiek Nederland
Jessica Durlacher - De Stem
Friedrich Dürrenmatt - Justitia
Lotta Elstad - Ik weiger na te denken
Pascal Engman - Vanessa Frank 2 – Femicide
Svea Ersson - Hej Denemarken
Jon Fosse - Ik is een ander – Septologie III-V
Tina Frennstedt - Countdown
Philip & Lili Freriks - Les chats de Lili – De katten van Lili
Randi Fuglehaug - Vrije val – Deel 1 Fjordenreeks
Robert Galbraith - Kwaad bloed
Eva García Sáenz de Urturi - De heren van de tijd
Melle Garschagen - Stem van het Britse Volk
Ko van Geemert - Verstoten uit het paradijs
Tove Gerge - De jongen
John Grisham - De storm
Jan Guillou - De tweede doodzonde
Yuval Noah Harari - 21 lessen voor de 21ste eeuw
Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley
Patricia Highsmith - Stille wateren
Loes den Hollander - Wacht maar af
Christoffer Holst - Bloedrode midzomeravond
Jørn Lier Horst - De Katharine-code
Jørn Lier Horst en Thomas Enger - Rookgordijn
Arnaldur Indridason - Boven water
Susanne Jansson - Winterwater
Gaila Jehoel - Het culturele netwerk van Jan van Scorel
Jonas Jonasson - Zoete zoete wraak bv
Ragnar Jónasson - Inktzwart
Marjoleine Kars - Bloed in de rivier
Lars Kepler - Spiegelman
Stephen King - Later
Ariën Knibbe - Het verzwegen verbond
Rudy Kousbroek - Het Oostindisch kampsyndroom
​​​​​​​Arlette Kouwenhoven - Van Elburg tot Deshima - Zes eeuwen familie Feith
Tessa Leuwsha - Plantage Wildlust
Marja Lunde - Het einde van de oceaan
Dumani Mandela - Op de vlucht voor apartheid
Cynthia Mc Leod - Hoe duur was de suiker?
Deon Meyer - Bennie Griessel 7 - Donkerdrif
Johanna Mo - De nachtegaal
Peter Mohlin & Peter Nyström - Het laatste leven
Rob Nieuwenhuys - Oost-Indische spiegel
Willem Nijholt - Een ongeduldig verlangen. Herinneringen
Sofi Oksanen - Het hondenpark
Mariska Overman - Noorderlicht
Nathalie Pagie - Helsinki
Bodil de la Parra - Het verbrande huis
Karolina Ramqvist - De berenvrouw
Rudie van Rensburg - Klem
David Van Reybrouck - Revolusi
Ane Riel - Beest
Ian Rankin - Een web van leugens
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 1 - Berouw
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 2 - Jaloezie
Max Seeck - De trouwe lezer
Hubert Smeets - Een wonderbaarlijk politicus – Hans van Mierlo, 1931-2010
Paul Christiaan Smis - Harald - Een historische novelle
Dag Solstad - Roman 11, boek 18
Gunnar Staalesen - Gevallen engelen
Gunnar Staalesen - Zwarte schapen
Geir Tangen - Dodemanstango
Geir Tangen - Hartenbreker
Anneloes Timmerije - De mannen van Maria
Rose Tremain - Eilanden van genade
C.J. Tudor - De anderen
Hans Vervoort - Zo tedere schade…
Bas Veth - Het leven in Nederlandsch-Indië in 1900
Jacob Vis - Tandem
Pauline Vijverberg - De achtste zonnebloemen
Diederik van Vleuten - Daar werd wat groots verricht
Simone van der Vlugt - De kaasfabriek
Katherine Webb - De verdwijning
Auke van der Woud - Het landschap - De mensen

Conserve's Leessite

Boekbesprekingen en leestips


De volmaakte ketter - Hanny Alders

Lekker jongensboek over Katharen, Alders is op haar best in oorlogsscènes

Een spannend boek waar je nog wat van opsteekt

In een trieste stoet komen de dorpelingen naar de stad gestrompeld. De kruisridders hebben hun de neus en bovenlip afgesneden en de ogen uitgestoken. Alleen de voorste man mocht één oog houden, zodat hij de anderen de weg kon wijzen. Het is 1210. Door Zuid-Frankrijk trekt de bloedige kruistocht tegen de Katharen: vrijzinnige christenen die zich van de kerk van Rome hebben afgekeerd. Honderden Katharen sterven op de brandstapels, steden worden leeg gemoord, de streek van Languedoc verwoest. Onlangs heeft de paus nog beleefd zijn excuses gemaakt voor deze Roomse dwaling.

In de historische roman De volmaakte ketter beschrijft Hanny Alders (1946-2010) de ondergang van de Katharen. Alders schrijft vaker over andersdenkenden in de Middeleeuwen. Haar debuutroman Non nobis (1987) ging bijvoorbeeld over de Tempeliers, die ook geregeld op de brandstapel eindigden. Samen met De volmaakte ketter bracht zij ook een reisboek uit, In het spoor van de Katharen, waarvoor ze langs historische Katharenplaatsen in de Languedoc trok.

De held van De volmaakte ketter, de Franse kruisvaarder Amaury de Poissy, heeft echt bestaan, maar is waarschijnlijk kort na het begin van de heilige oorlog gesneuveld. In de roman wordt hij echter gered door de Katharen. Hij wordt verliefd op het kettermeisje Colomba en loopt over naar het vijandelijke kamp. Dat geeft Alders de gelegenheid om de oorlog vanuit twee kampen te beschrijven. Ze laat Amaury bij alle belangrijke slagen zijn, doorgaans aan de kant van de verliezers.

Alders is op haar best in de oorlogsscènes. De op elkaar inhakkende ridders, de creperende soldaten, de modderige kampen, de verbeten strijd op de stadsmuren: het leest als een spannende avonturenroman van sir Walter Scott en Thea Beckman. Alders doet de kruistocht in al zijn gruwelijkheid herleven. De mensen die ze schept, voelen echt aan en zijn meer dan kapstokken om een historisch verhaal aan op te hangen. Vooral de twijfelende Amaury die steeds zit waar de klappen vallen, is een held om van te houden, mede doordat Alders zijn mindere kanten niet verzwijgt. Dat hij bij de verdediging van Katharenbolwerk Montségur enkele roomse vrouwen laat vermoorden, bijvoorbeeld. Of dat hij kinderen verwerkt bij zijn schoonzus om zijn broer een hak te zetten.

Alders wil uiteraard meer bieden dan een avonturenboek. Ze wil pleiten voor religieuze tolerantie en ze wil geschiedenisles geven. De kruistocht was niet alleen een strafexpeditie tegen een rivaliserend geloof, er speelden allerlei politieke en militaire belangen mee. De koningen van Frankrijk en Aragon en hun leenheren aasden allemaal op een mooi stuk land. Alders doet haar best de ingewikkelde politieke situatie uit te leggen. Ze wil geen enkele graaf over het hoofd zien, waardoor het je vaak duizelt van de vele Raymonds, Pierres en Rogers. Deze politieke passages zijn daardoor minder interessant dan die over het vuile veldwerk.

Alders legt op overeenkomstige overcomplete wijze het Kathaarse geloof uit. Zij gebruikt hiervoor de theologische disputen tussen de Roomse Amaury en zijn ketterse geliefde. Deze dialogen doen onecht aan en houden het verhaal op. Nog erger is het als Alders complete preken overneemt. Bij het schrijven van dit soort passages had zij haar documentatiemap met rust moeten laten.

Op zich is de Kathaarse religie interessant genoeg. De ketters hadden een, enigszins op de leer van Plato en Boeddha lijkend, dualistisch geloof, met een slechte god die heerst over de aarde, de materie, en een goede god voor het geestelijk leven. Tegenwoordig dwepen zoekende christenen vaak met het Kathaarse geloof, dat beter op onze tijd lijkt toegesneden dan het Roomse.Alders wil zich duidelijk distantiëren van new age-dwepers en probeert een correct beeld te geven, zonder zweverige onzin. Ze laat zien dat Katharen juist een erg beredeneerde manier van geloven hadden.

Ook besteedt ze ruim aandacht aan de minder prettige kant van de Katharen. Mede onder druk van de vervolging waren de ketters nogal star in hun overtuiging. Ze hadden een rigide afkeer van al het aardse, vooral het vleselijke. Mannen en vrouwen mochten elkaar niet aanraken. Als Colomba een kind krijgt, praat ze erover alsof het een kankergezwel is: ‘Er zit een demon, en schepsel van het kwaad in mijn buik.’

Gelukkig laat Alders in het laatste deel van de roman geloof en politiek rusten. De volmaakte ketter wordt weer een lekker bloederig jongensboek. Aardig is dat haar heldinmiddels ook schoon genoeg heeft van theologie en politiek. Amaury zwerft als een dolende ridder op leeftijd door het oorlogsgebied. Zijn leven is even verwoest en zonder hoop als het land waar hij doorheen trekt. Nog één keer mag hij tevergeefs een ketters bolwerk verdedigen en op een stel ridders inhakken. Op die momenten is De volmaakte ketter een historische roman op zijn best: een spannend boek waar je ook nog wat van opsteekt.

Wilfred Takken

NRC Handelsblad

4 augustus 2000

De auteur

Hanny Alders (1946-2010) was gespecialiseerd in de geschiedenis van de middeleeuwen. Geloofsvervolging en conflicten tussen andersdenkenden vormen het thema van haar gehele oeuvre. Ze debuteerde in 1987 met de historische roman Non nobis (Conserve) over de ondergang van de Tempeliers, een meeslepend boek dat werd bekroond met het Gouden Ezelsoor en waarvan meer dan een half miljoen exemplaren werden verkocht. Als intermezzo voor de jaarwisseling 1987-1988 verscheen haar novelle Waarom vraag je me te zingen…? over de monnik Godeschalk. Hanny Alders schreef nog twee grote historische roman: Marcabru – Troubadour – huursoldaat en vrouwenhater (1992) en De volmaakte ketter – Roman over de Katharen. En drie historische reisboeken over de Katharen, troubadours en Moren. Daarvan was In het Spoor van de Moor een voorstudie van haar laatste roman De kopiist. Al haar boeken verschenen bij uitgeverij Conserve.

De uitgave

Hanny Alders – De volmaakte ketter – Roman over de Katharen ISBN 978 90 5429 119 2 (gebonden, 1ste druk, € 34,03) 978 90 5429 118 4 (paperback, 2e druk, € 24,95), 424 pagina’s, uitgeverij Conserve, nog steeds leverbaar via de boekhandel, Bol.com en www.conserve.nl Lees ook haar reisboek In het spoor van de Katharen.ISBN 978 5429 120 6, € 18,50

Hanny Alders
Uitgeverij Conserve


Sinds 1 januari 2019 is een gedeelte van het fonds onderdeel van Singel Uitgeverijen, Weteringschans 259, 1017 XJ Amsterdam.

Kantooradres:
Tureluur 12, 1873 JW Groet (gem. Bergen)
telefoon: 072 - 509 3693
info@conserve.nl

KvK: 37051556

ABN AMRO
IBAN NL54 ABNA 0438 7594 94

Algemene Voorwaarden

Distributie:


Regiotitels: Conserve en Goud van Oud bij Depot Compact Centraal Boekhuis en bij www.conserve.nl

Uitgevers Conserve:
Ingrid en Kees de Bakker

Aanbieden manuscript


Singel Uitgeverijen heeft ervoor gekozen geen ongevraagde manuscript-inzendingen meer aan te nemen. Hierover kan niet worden gecorrespondeerd.

Graag maken wij u attent op de mogelijkheid om uw manuscript zélf uit te geven via het digitale self-publishingplatform Brave New Books. Via dit platform kunnen alle auteurs in spe hun boek publiceren en verkopen – en alle genres zijn welkom.

Wilt u meer informatie? Kijk dan op www.bravenewbooks.nl.

Vermelde boekprijzen zijn inclusief BTW, exclusief verzendkosten - Bij bestellingen boven € 19,99 is de verzending gratis, behalve voor zendingen naar het buitenland.
Prijswijzigingen en tikfouten voorbehouden - © 2021 - Uitgeverij Conserve - Website door Netweters