Het laatste verhaal van Jamie Gunn - Thomas Olde Heuvelt
Een verhaal dat werkelijkheid wordt of traumaverwerking?
Auntie Sheherezade achtervolgt je overal
Over de kracht van verhalen hebben heel veel schrijvers zich in de loop der eeuwen al uitgesproken. Maar zo krachtig en griezelig als in Thomas Olde Heuvelt’s nieuwe roman Het laatste verhaal van Jamie Gunn, nee, dat zijn verhalen – godzijdank, mogen we wel zeggen – niet vaak. Want het verhaal dat Jamie Gunn, de hoofdpersoon vertelt, heeft zoveel kracht dat het mensenlevens kost. Met dit horrorverhaal levert Olde Heuvelt een van zijn beste boeken af. Knappe compositie, goed geschreven, origineel en méér dan alleen een horrorverhaal. Want dit boek gaat ook over onze angsten en twijfels en hoe je daarmee je leven ingrijpend kunt beïnvloeden.
Over de auteur:
Thomas Olde Heuvelt (Nijmegen, 1983) debuteerde in 2002 bij de kleine uitgeverij Intes International met het horrorverhaal De onvoorziene, kort erna gevolgd door PhantasAmnesia. Beide boeken kregen weinig aandacht. In 2005 ontdekte uitgeverij Luitingh-Sijthoff hem en publiceerde zijn derde roman Leerling Tovenaar Vader en Zoon. Zijn grote doorbraak kwam in 2013 met HEX, en sindsdien boekt hij met elk nieuw boek hoge verkoopcijfers. Voor zijn boek De vis in de fles ontving hij als eerste Nederlander een Hugo Award, een zeer prestigieuze Amerikaanse onderscheiding. Andere boeken van zijn hand zijn onder meer Echo, November en Orakel. Stephen King verklaarde ooit een groot fan van hem te zijn.
Horrorschrijvers
Nederland is niet rijk aan horrorschrijvers, maar Olde Heuvelt vult in zijn eentje dat gat meer dan volledig op. Voor elk boek lijkt hij zichzelf opnieuw uit te vinden en weet hij een compleet nieuwe draai aan het horrorgenre te geven. En bovendien bieden zijn verhalen altijd meer dan alleen maar horror. Er is ook psychologische diepgang, zijn karakters zijn sterk en de compositie legt vaak meerdere lagen bloot. Kortom, ook voor wie niet van horror houdt, heeft Olde Heuvelt best veel te bieden. Die gruwelijke scènes kun je altijd gewoon overslaan.
Schuldig
Als Jamie Gunn’s vader overlijdt aan kanker voelt de jongen, amper tien jaar oud, zich schuldig. Immers, papa vertelde hem kort voor hij ziek werd het verhaal ”Sleepy Willow’ (van Washington Irving, over een mysterieuze ruiter zonder hoofd – SdJ) en vroeg hem een nieuw eind te verzinnen, waarin de ruiter een duidelijke plek krijgt. Dat deed Jamie, vader werd ziek en de jongen is ervan overtuigd dat hij door zijn verhaal schuldig is aan diens dood. In zijn ontreddering gaat hij op zoek naar willekeurige mensen die hem een verhaal willen vertellen, om zo zijn eigen verhaal ongedaan te maken.
Zo ontmoet hij Sheila Higginbottom, een vrouw die haar huis en tuin heeft omgetoverd tot Sheila’s Wondere Wereld van Wonderbaarlijkheden, een onwaarschijnlijke wirwar van de meest absurde voorwerpen. En ja, zij vertelt Jamie een verhaal, een verhaal dat gruwelijk is. En het eind, nee, dat wil ze hem niet vertellen, want dan… dan zouden er vreselijke dingen gebeuren. Is wat Jamie bij Sheila beleeft werkelijkheid of is het alleen zijn eigen, kinderlijke interpretatie? De onverwachte en bizarre dood van Sheila doet sterk aan het laatste denken.
Verhalenverteller
Jamie groeit op en natuurlijk, hij wordt schrijver, verhalenverteller zoals zijn vader ook was. Geholpen door zijn vriend Ayo, die overal theater van maakt, weet hij aardig wat succes te behalen. Maar diep in hem ligt – dat voelt hij heel sterk - een verhaal te wachten dat verteld moet worden, ook al zal het mogelijk dodelijk zijn. En natuurlijk schrijft hij dat boek uiteindelijk ook, met de duidelijke waarschuwing: lees de laatste bladzijden niet.
Maar dan beginnen mensen te verdwijnen. Eerst onopgemerkt, want wie vraagt zich nou af welk boek iemand die verdwijnt toevallig net aan het lezen was. Maar dan, via een TikTok-filmpje, spreekt een tienermeisje het uit: zij las het boek en nu zit er een vrouw… nee, een spin… nee, toch een vrouw achter haar aan. Meteen daarna is het meisje spoorloos verdwenen. Voor sommige mensen is de vrouw in het filmpje duidelijk zichtbaar, anderen zien haar niet.
Verkeerde been
Telkens opnieuw weet Olde Heuvelt je op het verkeerde been te zetten. Bestaat die vrouw, die zichzelf Auntie Sheherezade noemt, werkelijk? Of is zij slechts een projectie van je eigen verbeelding? Is alles wat Jamie doet en denkt werkelijkheid of uitsluitend een vorm van traumaverwerking? En bestaat Jamie Gunn zelf wel echt?
Als een meesterpoppenspeler houdt Olde Heuvelt de draden van zijn verhaal, dat een verhaal in een verhaal is, in handen en bespeelt hij zijn lezers. En willoos lever je je over aan zijn fantasie.
Sonja de Jong
Thomas Olde Heuvelt – Het laatste verhaal van Jamie Gunn. Prometheus, ISBN 978 90 446 5849 1, 350 pagina’s, € 23,99, november 2025
