Maria Adolfsson - Stormwaarschuwing
Stefan Ahnhem - Motief X
Stefan Ahnhem - 18 graden onder nul
Stefan Ahnhem - Negen
Stefan Ahnhem - Zonder gezicht
Hanny Alders - De kopiist
Hanny Alders - De volmaakte ketter
Hanny Alders - Non nobis – Ondergang van de Tempelorde
Johan Andersen - Zonder genade
Peter Andriesse - Claire Obscure
Reggie Baay - Het lied van de goden
Wim Bax - Hou het stil
Werner van den Belt en Bob Hardus - De schilders van de Duin- en Bollenstreek
Roland Bergeys - Blindelings
Sarah Blau - De anderen
Sara Blædel - Het meisje onder de boom
Cilla & Rolf Börjlind - Bevroren goud
Eric de Brabander - Het geluid van naderend onweer
Manon van den Brekel - Massa-executies op Sulawesi
Jan Brokken - De tuinen van Buitenzorg
Robert Bryndza - Kate Marshall 1 - Zonder gezicht
Robert Bryndza - Kate Marshall 2 - Schaduwland
José Buschman - Couperus in de Oriënt
Andrea Camilleri - De methode Catalanotti
Andrea Camilleri - De vorm van water
Rob Chrispijn & Herman van Veen - Bevrijdingskind
Michael Connelly - Een gewaarschuwd man
Will Dean - Tuva 1 – De jacht
Matthias M.R. Declercq - De ontdekking van Urk
Adriaan van Dis - Adje doet heel druk
Adriaan van Dis - KliFi - Woede in de republiek Nederland
Jessica Durlacher - De Stem
Friedrich Dürrenmatt - Justitia
Lotta Elstad - Ik weiger na te denken
Pascal Engman - Vanessa Frank 2 – Femicide
Svea Ersson - Hej Denemarken
Jon Fosse - Ik is een ander – Septologie III-V
Tina Frennstedt - Countdown
Philip & Lili Freriks - Les chats de Lili – De katten van Lili
Randi Fuglehaug - Vrije val – Deel 1 Fjordenreeks
Robert Galbraith - Kwaad bloed
Eva García Sáenz de Urturi - De heren van de tijd
Melle Garschagen - Stem van het Britse Volk
Ko van Geemert - Verstoten uit het paradijs
Tove Gerge - De jongen
John Grisham - De storm
Jan Guillou - De tweede doodzonde
Yuval Noah Harari - 21 lessen voor de 21ste eeuw
Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley
Patricia Highsmith - Stille wateren
Loes den Hollander - Wacht maar af
Christoffer Holst - Bloedrode midzomeravond
Jørn Lier Horst - De Katharine-code
Jørn Lier Horst en Thomas Enger - Rookgordijn
Arnaldur Indridason - Boven water
Susanne Jansson - Winterwater
Gaila Jehoel - Het culturele netwerk van Jan van Scorel
Jonas Jonasson - Zoete zoete wraak bv
Ragnar Jónasson - Inktzwart
Marjoleine Kars - Bloed in de rivier
Lars Kepler - Spiegelman
Stephen King - Later
Ariën Knibbe - Het verzwegen verbond
Rudy Kousbroek - Het Oostindisch kampsyndroom
​​​​​​​Arlette Kouwenhoven - Van Elburg tot Deshima - Zes eeuwen familie Feith
Tessa Leuwsha - Plantage Wildlust
Marja Lunde - Het einde van de oceaan
Dumani Mandela - Op de vlucht voor apartheid
Cynthia Mc Leod - Hoe duur was de suiker?
Deon Meyer - Bennie Griessel 7 - Donkerdrif
Johanna Mo - De nachtegaal
Peter Mohlin & Peter Nyström - Het laatste leven
Rob Nieuwenhuys - Oost-Indische spiegel
Willem Nijholt - Een ongeduldig verlangen. Herinneringen
Sofi Oksanen - Het hondenpark
Mariska Overman - Noorderlicht
Nathalie Pagie - Helsinki
Bodil de la Parra - Het verbrande huis
Karolina Ramqvist - De berenvrouw
Rudie van Rensburg - Klem
David Van Reybrouck - Revolusi
Ane Riel - Beest
Ian Rankin - Een web van leugens
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 1 - Berouw
Sofie Sarenbrant - Emma Sköld 2 - Jaloezie
Max Seeck - De trouwe lezer
Hubert Smeets - Een wonderbaarlijk politicus – Hans van Mierlo, 1931-2010
Paul Christiaan Smis - Harald - Een historische novelle
Dag Solstad - Roman 11, boek 18
Gunnar Staalesen - Gevallen engelen
Gunnar Staalesen - Zwarte schapen
Geir Tangen - Dodemanstango
Geir Tangen - Hartenbreker
Anneloes Timmerije - De mannen van Maria
Rose Tremain - Eilanden van genade
C.J. Tudor - De anderen
Hans Vervoort - Zo tedere schade…
Bas Veth - Het leven in Nederlandsch-Indië in 1900
Jacob Vis - Tandem
Pauline Vijverberg - De achtste zonnebloemen
Diederik van Vleuten - Daar werd wat groots verricht
Simone van der Vlugt - De kaasfabriek
Katherine Webb - De verdwijning
Auke van der Woud - Het landschap - De mensen

Conserve's Leessite

Boekbesprekingen en leestips


Tandem - Jacob Vis

Tandem speelt in een tijd dat ‘Ons Indië nog net zo gewoon was als de provincie Utrecht

Jacob Vis weet op elke pagina te boeien

Voor lezers van Nederlandse thrillers is Jacob Vis een begrip. Hoeveel spannende boeken hij heeft geschreven weet ik niet, maar ik heb hem sinds het begin van zijn literaire loopbaan gevolgd en nog nooit viel een boek van zijn hand tegen. Ik herlees zelden thrillers, maar voor Vis maak ik soms een uitzondering. Want Vis begrijpt als geen ander dat niet alleen een goede plot een voorwaarde is voor een goede thriller, maar dat ook stijl en psychologisch inzicht factoren zijn die het verschil maken tussen amuserende lectuur en literatuur. Ik hou niet zo van de aanprijzing ‘literaire thriller’, maar mocht een thriller van Vis met zo'n sticker in het schap staan, dan heb ik daar vrede mee.

Met Tandem heeft Vis het over een andere boeg gegooid. Hij heeft de gebaande paden verlaten en een historische roman, een familierelaas en een zoektocht naar zijn roots geschreven. Gelaagd, indringend, vragen opwerpend en antwoorden zoekend. Zijn verhaal is kritisch en persoonlijk en hij spaart zichzelf niet. Een opmerkelijk en zeker een literair boek. Roman over een plantersleven is de subtitel. Het is het relaas van Vis over het leven op Sumatra, waar zijn grootouders een tabaksplantage exploiteerden. Het verhaal gaat niet over de dekolonisatie en de politionele acties, waarover nu gelukkig mondjesmaat meer naar buiten komt en waarover Henk Hofland in zijn boek Tegels lichten al het een en ander heeft gezegd. Tandem speelt in de beginjaren van de 20e eeuw toen iedereen het nog gewoon vond dat Ons Indië net zo Nederlands was als de provincie Utrecht. Weliswaar had Multatuli al jaren eerder de Max Havelaar geschreven, maar Multatuli werd gezien als een oproerkraaier. De gewone Nederlander wist niet beter dan dat wat nu Indonesië heet een integraal gebied was van het koninkrijk. In die jaren plaatste vrijwel niemand een vraagteken bij het feit dat een klein land als Nederland het in belangrijke mate voor het zeggen had in een rijk dat vele malen groter was. Nederland heeft Indië niet meteen en ook niet massaal bezet. De kolonisatie groeide heel organisch met de oprichting van de VOC en, eerlijk is eerlijk, veel stamhoofden zagen wel wat in de handel die voor Nederland ongelooflijk winstgevend was, maar die ook hen geen windeieren legde.

Hoofdpersoon van Tandem is Dirk Sanders, de grootvader van Vis, die zelf in 1927 een boek schreef: Handleiding voor de Deli-tabakscultuur. Sanders is een planter die zijn bedrijf op een humane manier probeert te runnen, iets wat niet van elke planter of rubber-winner gezegd kan worden. De meeste planters gooiden het op een akkoord met de stamhoofden en de werknemers op de plantages waren vaak koelies uit China. Koelie was het woord voor een tweederangs burger. Als ze geluk hadden werden deze koelies net niet als slaven behandeld, maar wanneer ze bij de verkeerde maatschappij werkten, waren lijfstraffen en mishandeling heel gewoon. Dat is iets wat Multatuli al aankaartte in zijn Max Havelaar. Zo nu en dan sijpelden er berichten door naar het moederland waaruit bleek dat er sprake was van uitbuiting, maar voor die signalen hield men in Holland de ogen liever gesloten. Sanders krijgt steun van Paul Metz, een planter die werkt met vrije koelies. Dat laatste werd in die dagen als not done beschouwd, want de heersende mores was: hou ze in toom, zorg dat je, desnoods met de knoet, de wind eronder houdt, want vrije werknemers worden luie werknemers.

Veelzeggend voor de houding van Nederland in die jaren is het feit dat de regering in 1903 een ambtenaar naar Sumatra stuurde om de geruchten over uitbuiting en mishandeling in kaart te brengen. Blijkbaar heeft die ambtenaar zich goed van zijn taak gekweten, want zijn schokkende rapport werd pas 80(!) jaar later openbaar. Tja, was Nederland ook niet het land dat als laatste de slavenhandel stopte? Op school mocht ik veel mooie verhalen aanhoren over onze grote daden in de Gordel van Smaragd, maar met het verstrijken van de tijd bleken die toch stukken minder mooi....

Ik ga het verhaal hier niet na vertellen, dat zou jammer zijn en daarvoor moet u het excellente boek van Vis zelf maar lezen, want deze familieroman bevat wel degelijk ingrediënten als spanning, intrige en zelfs een plot. Heel subtiel verweeft Vis in het verhaal dat er tussen de heersende klasse en verschillende bevolkingsgroepen spanningen ontstaan en dat die deels uitgesproken, deels verborgen roep om vrijheid wel degelijk gerechtvaardigd was. Zinderend zijn de passages met de botte Hollanders die alles wegspoelen met liters bier en de subtielere krachten van verschillende planters, koelies en andere ingezetenen die de gebeurtenissen als minder vanzelfsprekend beschouwen. Ogenschijnlijk is er sprake van harmonie, maar onder de oppervlakte broeit het. Dat sluimerende verzet leidt aan het eind van dit boek naar een apotheose die aan het begin al als een soort profetie wordt aangekondigd en die helaas bewaarheid wordt. Vis weet op elke pagina te boeien, zet aan tot nadenken en stelt de zaken niet fraaier voor dan ze waren, wat me erg voor hem inneemt. ‘Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben,’ zegt Vis. Nuchter, want in die tijd was deze mores vanzelfsprekend. Met de kennis van nu kun je je daarvan distantiëren, maar in die tijd had ik (F.W.) het ongetwijfeld ook zo gedaan. Volkomen eerlijk en zwart-wit denken is Vis vreemd. De geest van het boek is het best weer te geven met de onsterfelijke regels van Rudyard Kipling: ‘East is east, west is west and never the twain shall meet.’ In het kader van de verwerking van de geschiedenis van ons koloniale verleden: een must read!!!!!!

Feije Wieringa
Friesch Dagblad

De auteur

Jacob Vis (Haarlem, 1940) werd vooral bekend als thrillerauteur van meer dan 20 thrillers, waarmee hij tot de top behoort en recent nog onderscheiden werd met de Max Gouden Vleermuis 2020 voor zijn gehele oeuvre. Zijn wortels liggen in Deli, Sumatra. Zijn grootouders zijn de hoofdpersonen in deze historische roman: de Hollandse planter Dirk Sanders en zijn Javaanse vrouw Moerta. Na Tandem schreef Vis een roman over zijn grootmoeder Moerta en vervolgens Merdeka! over de Indonesische vrijheidsstrijd, alle drie bij Conserve. Het laatste deel in het vierluik De Borneodeal dat uitkwam bij uitgeverij Ellessy.

Jacob Vis – Tandem – Roman over een plantersleven, 584 pagina’s, ISBN 978 90 5429 329 3, € 29,99, maart 2011

Jacob Vis
Uitgeverij Conserve


Sinds 1 januari 2019 is een gedeelte van het fonds onderdeel van Singel Uitgeverijen, Weteringschans 259, 1017 XJ Amsterdam.

Kantooradres:
Tureluur 12, 1873 JW Groet (gem. Bergen)
telefoon: 072 - 509 3693
info@conserve.nl

KvK: 37051556

ABN AMRO
IBAN NL54 ABNA 0438 7594 94

Algemene Voorwaarden

Distributie:


Regiotitels: Conserve en Goud van Oud bij Depot Compact Centraal Boekhuis en bij www.conserve.nl

Uitgevers Conserve:
Ingrid en Kees de Bakker

Aanbieden manuscript


Singel Uitgeverijen heeft ervoor gekozen geen ongevraagde manuscript-inzendingen meer aan te nemen. Hierover kan niet worden gecorrespondeerd.

Graag maken wij u attent op de mogelijkheid om uw manuscript zélf uit te geven via het digitale self-publishingplatform Brave New Books. Via dit platform kunnen alle auteurs in spe hun boek publiceren en verkopen – en alle genres zijn welkom.

Wilt u meer informatie? Kijk dan op www.bravenewbooks.nl.

Vermelde boekprijzen zijn inclusief BTW, exclusief verzendkosten - Bij bestellingen boven € 19,99 is de verzending gratis, behalve voor zendingen naar het buitenland.
Prijswijzigingen en tikfouten voorbehouden - © 2021 - Uitgeverij Conserve - Website door Netweters